Академічна доброчесність

Основні поняття

Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

Автор – фізична особа, творчою працею якої створено твір.

Твір (робота, матеріал) – інформація, як результат наукової чи навчально-методичної діяльності конкретної особи (чи у співавторстві), представлена на паперових носіях або в електронному вигляді у мережі Інтернет (монографія, підручник, навчальний посібник, стаття, тези, препринт, автореферат і рукопис дисертації (дисертаційна робота), магістерська чи бакалаврська робота, курсова робота чи проект, реферат, есе, контрольна робота тощо).

Плагіат – оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору під іменем особи, яка не є автором цього твору (ст. 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права»). Цитата – порівняно стислий уривок з літературного, наукового чи будь-якого іншого (у тому числі оприлюдненого у мережі Інтернет) твору, який використовується, з обов’язковим посиланням на його автора і джерело цитування, іншою особою у своєму творі з метою зробити зрозумілішими власні твердження або для посилання на погляди іншого автора в автентичному формулюванні.

Унікальність твору (роботи, матеріалу) – співвідношення (у відсотках) матеріалу, що не має збігів з іншими публікаціями, до загального обсягу матеріалу.

Нормативна база

Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII «Про освіту»

Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII «Про вищу освіту»

Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо забезпечення академічної доброчесності у закладах вищої освіти» (від 26 жовтня 2017 року №1/9-565)

Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо рекомендацій з академічної доброчесності для закладів вищої освіти» (від 23 жовтня 2018 року №1/9-650)

Лист МОН України «Рекомендації щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах (авторефератах, дисертаціях, монографіях, наукових доповідях, статтях тощо) (від 15.08.2018 р. № 1/11-8681)

Лист МОН України «Про планування дисертацій» (від 11.06.2020 р. № 1/9-318)

Постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку скасування рішення про присудження ступеня вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації» (від 26.08.2021 р. № 897)

Рекомендації для експертів із розгляду внутрішньої політики і процедур забезпечення академічної доброчесності та зовнішньої оцінки їх якості (Схвалено Рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 07.06.2022 р. Протокол № 9 (14))

Рекомендації щодо забезпечення принципів академічної доброчесності (Укладено підкомісією 303 “Академічна доброчесність” Науково-методичної комісії 15 з організаційно-методичного забезпечення якості вищої освіти Науково-методичної ради МОН у 2016 р.)

Етичний кодекс ученого України

Положення про академічну доброчесність

Кодекс доброчесності студента (здобувача вищої освіти)

Декларація про академічну доброчесність здобувача вищої освіти

Декларація про академічну доброчесність здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти

Кодекс доброчесності працівника

Декларація про академічну доброчесність співробітника

Корисна інформація

Онлайн-курс «Академічна доброчесність: виклики, дії, успішні історії»

Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених

Академічна доброчесність: онлайн-курс для викладачів (Prometheus)

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету

Основи академічного письма: методичні рекомендації та програма курсу

Програма «Академічна доброчесність та бібліотеки»

Програмне забезпечення для перевірки наукових текстів на плагіат: інформаційний огляд 

Проект сприяння академічній доброчесності в Україні

Розширений глосарій термінів та понять із академічної доброчесності

Директор Центру забезпечення якості освіти Сергій Квіт, координатор Американської Бібліотеки Світлана Чуканова та керівник Школи професійного розвитку викладачів Наталія Старинська діляться досвідом в новому онлайн-курсі «Академічна доброчесність в університеті» на платформі Відкритий Університет Майдану

Інформаційні бюлетені «Академічна доброчесність»

Випуск 1.  Як мені писати без академічного плагіату?
Випуск 2.  Плагіат = порушення авторських прав?
Випуск 3. Як вижити без самоплагіату?
Випуск 4.  Скільки відсотків можна? (Як користуватися антиплагіатними програмами?)
Випуск 5.  Студентський плагіат, частина I. Хто винен?
Випуск 6.  Студентський плагіат, частина II. Що робити?
Випуск 7. Як підвищити якість оцінювання?
Випуск 8. Як підтримати чесність дистанційного навчання?
Випуск 9. Як поліпшити (не)дистанційне викладання?
Випуск 10. Як формулювати результати навчання?
Випуск 11. Як підготувати якісний силабус?
Випуск 12. Як посилити політику доброчесності ЗВО?
Випуск 13. Як протидіяти неправдивому авторству?
Випуск 14. Як запобігти аутсорсингу завдань?
Випуск 15. Як реагувати на порушення доброчесності?
Випуск 16. Якими бувають фальсифікації та фабрикації?
Випуск 17. Що сприяє недоброчесності?
Випуск 18. Як рецензувати дипломну роботу?
Випуск 19. Чому слід зважати на конфлікт інтересів?
Випуск 20. Які корупційні ризики можуть мати місце у закладі вищої освіти?
Випуск 21. Що нам слід змінити?
Випуск 22. Як відновити викладання?
Випуск 23. В якій формі провести семестровий екзамен?
Випуск 24. Як підготувати тестове завдання?
Випуск 25. Як уберегтися від лабетів фабрик наукових публікацій?
Випуск 26. Що в сфері академічної доброчесності пропонує робити Рада Європи?
Випуск 27. Як допомогти студентам і аспірантам досліджувати доброчесно?
Випуск 28. Анонімно чи відкрито? Як рецензувати наукові статті?
Випуск 29. Якої думки Рада Європи про етичні стандарти у педагогічній професії?
Випуск 30. Що думає про рейтинги Європейська асоціація університетів?

Відеоматеріали

Відео-матеріали «Короткі поради студентам» від проєкту Ініціатива Academic IQ

Перейти до вмісту